התגייסות עולמית להצלת בית העלמין בוילנא: הרבנים זעקו מול הקברים

ישראל בן צבי No Comments on התגייסות עולמית להצלת בית העלמין בוילנא: הרבנים זעקו מול הקברים

גופי תקשורת מליטא ומהעולם סיקרו את הכנס הגדול להצלת בית העלמין היהודי בוילנא בו קבורים גדולי עולם שיצר הד נרחב בציבור. רבני הקהילות זעקו על הזלזול בקברי היהודים מול שמירת כבודם של קברי גדולי האומות. הדרך נסללה למאבק משפטי ברשויות ובמשקיעים | יומן מסע

10:04
30.04.24
בצלאל קאהן ודוד חכם No Comments on אלוף במיל' זיו: "המזח הוא הישג אסטרטגי לחמאס"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

אירוע רב רושם בעצרת בבית הקברות העתיק שניפעשעק בווילנא. אמש (שני) נערך בליטא אירוע עצרת להצלת בית העלמין העתיק שניפישעק-בווילנה שנמצא בסכנת הריסה ע"י השלטונות. מי שלקח את המאבק להצלת בית העלמין לידיו הוא הרב דוב פריד מניו-יורק לאחר שכל העוסקים במלאכה התייאשו מהצלת בין העלמין ואף זנחו את הנושא הכאוב.

הרב הגיש בשמם של משפחות הנפטרים, צאצאי משפחות הגאון מוילנה וצאצאי ה'חיי-אדם' עתירה לבית המשפט במדינה במטרה לעצור את תכניות הבנייה על שטח בית העלמין.

WhatsApp Image 2019-09-24 at 16.41.00

העצרת להצלת בית העלמין שארגן הרב פריד צברה תאוצה ויהודים רבים הגיעו מכל רחבי העולם להביע תמיכה והזדהות עם הקהילה היהודית המקומית.

התובע הראשי במשפט הרב יצחק פינס מישראל, שאף התקין ערך וסידר את העניינים הטכנים  כדוגמת בהצבת מצבות שפוזרו למרגלות האיצטדיון הסובייטי, בנוסף הרב פינס דאג להצבת שילוט מתאים הזועק על העוול הנורא לתושבי המקום והעולם. הרב פינס למעשה הביא למודעות עולמית, למראה העוול בו מחטטים במקום קבורתם של גאוני עולם בעד בצע כסף.

WhatsApp Image 2019-09-24 at 16.41.01(1)

בכנס, ראשון הדוברים היה רבי משה פימה הרב הראשי לפינסק בלארוס מקהילה היהודית יד-ישראל קרלין. הרב עמד בדבריו על קריאת הקהילה היהודית העולמית לשימור ביה"ק וקדושת הנפטרים. "לא יעלה על הדעת אם היה רצון לחלל ולפרק את קברו של מי מבין חשובי העם הליטאי" זעק הרב, "אבל כאן מרשים לעצמם הרשויות לחלל את שורשי ונפטרי העם היהודי???!!" הקשה בדבריו.

אחריו נשא דברים, הרב אברהם בינסקי ראש הקהילה לדוברי רוסית בניו-יורק בורו-פארק שהביא את דברותיו בשפה הליטאית כמי שנולד בווילנא-בליטא וגדל שם. גם הרב ישראל גליס שהוצג ע"י המנחה הרב יהודה גנוט כ'איש ירושלים' ועכשיו מדבר בירושלים דליטא. דיבר על התגייסות עולמית לפעילות מול הגזירה הזו ובפרט בארץ ישראל.

WhatsApp Image 2019-09-24 at 16.45.18

המנחה אף הזמין שניים מבין תלמידי ביה"ס היהודי בפינסק שהגיעו דרך ארוכה משעות הבוקר ברכב ישירות לאירוע להדליק נרות לעילוי נשמת הנפטרים. ברקע הכינוס כל העת היה מיצג של קברים שהמחיש את הזעקה על הרס בית הקברות.

החזן חנוך דינין שהינו צאצא ישיר למשפחת הגר"א מוילנא נשא תפילת 'א-ל מלא רחמים' ופרקי תהילים וברכה למדינת ליטא.

WhatsApp Image 2019-09-24 at 16.45.13

המנחה הרב יהודה גנוט ששזר דברי ברכה וקישור לנכבדים שעלו לפודיום לשאת דברים.
ולבקשתו הציבור גם על רגליו וחזר עם החזן קבלת עול מלכות שמים וה' הוא הא-לוקים.

בסיום הטקס נשא הרב דוב פריד קדיש כשזה יום היאא של מרנא ה'חפץ-חיים' כאשר חלק ניכר מה עבור המשיך בנסיעה לפקוד את קיברו בראדון הסמוכה במדינת בלארוס.

וועד הפעולה שקם ונעזר בעשרות קהילות בליטא ובעולם ונתמך בגדולי הרבנים בינהם הגאון רבי דוד פיינשטיין הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי הגאון רבי דן סגל ועוד רבים אחרים וחשובים. חברי קונגרס וחברי כנסת שפנו לנשיא ליטא בבקשה אל תפגעו בבית הקברות העתיק שניפעשעק בווילנא.

WhatsApp Image 2019-09-24 at 16.45.18(1)

אפשר לומר כי העצרת הסתיימה בהצלחה רבה, וזאת גם בהד התקשורתי הנרחב ביותר שיצרה. ערוצי תקשורת המקומיים מליטא ומאירופה הביעו התעניינות במחאה היהודית והגיעו לכנס המחאה וסיקרו את הכאב והצעקה שעלתה מהכנס.

עכשיו, הדרך סלולה להמשך המאבק המשפטי מול הרשויות שמועניינות להסב את השטח למכרה נדל"ן והמשקיעים שרוצים בהקמת הפרויקט.

WhatsApp Image 2019-09-24 at 16.45.16

בשעת צהריים הרב אלחנן ברון מירושלים הציב בכניסה לפורט השביעי בליטא – מקום רציחת יהודי קובנה – מצבת זיכרון למרן הגאון הקדוש רבי אלחנן וסרמן הי"ד, שנרצח שם. הרב ברון נפגש עם מנהל האתר שמפעיל במקום מוזיאון ליטאי וקיבל את האישור להציב על הקיר את שלט ההנצחה.

9f5b0734-e45d-44aa-9ac7-1424418211b7



0 תגובות